Att rösta


Idag röstade jag för första gången i mitt 20-åriga liv, vilket kändes enormt surrealistiskt. Var kul att se hur hela proceduren för att lämna in ens röstkort gick tillväga. Har ju alltid haft en aning om vad jag ska rösta på, då jag till viss del är insatt i politik. Inte enormt insatt precis, men så pass insatt att jag vet vilket parti som tycker mest likt  mig i de frågor som intresserar mig mest.

Ärligt talat kan jag känna en viss irritation i att många frågar sina vänner om vad de borde rösta på. Alla har en egen röst, alla får ett varsitt röstkort - varför inte ta den lilla korta tiden att fundera ut vad som är viktigt för en själv och utifrån det rösta? Visst, alla får göra som de själva vill och det är ju bättre att rösta än inte alls, men känner ändå att något individuellt ansvar ska man väl ändå ta. Finns människor som dör för rätten att rösta.