Jag vet att jag kan

Man ska aldrig underskatta sin egen förmåga men inte heller ta sig an mer än vad man klarar av.
 
Just nu tvivlar jag väl lite på mig själv. Den förra tentan, ekonomistyrningen stod att den hade blivit underkänd, vilket sänkte mitt självförtroende totalt. Förra veckan ville jag hoppa av utbildningen och flytta tillbaka till säkerheten och huset i Saxhyttan. Det som sänkte mig var tanken på att något jag var så säker på att jag klarat hade gått dåligt. Kändes som jag hade överskattat min egen förmåga till att lära mig nya saker och ta mig an en utmaning, vilket kändes helt fel då jag vid tidigare lägen alltid lyckats.
 
Tur i oturen så visade det sig att läraren rättat helt bananas och jag skulle egentligen ha minst 10 poäng mer. Vilket betydde att jag nästan fick fullpott på uträkningarna av kalkylerna, vilket var det jag hade satsat på. Sedan när läraren säger att han rättat hårdare vid denna tentan blev jag faktiskt förbannad. Ska inte en lärare rätta lika "hårt" vid varje tenta? Aja, problemet löstes - U:et var aldrig ett U men helt sjukt va låg jag blev. 
 
Skulle egentligen gjort en tenta i mikroekonomi i tisdags men slaget i ansiktet med den falskt underkända tentan hade verkligen slagit hårt så jag åkte hem. Har nu varit hemma i flera dagar och har lagt tankarna på det falska U.et på hyllan. Känns lite surt att jag blev så otaggad att jag inte orkade plugga till mikro-tentan men man känner ju sig själv bäst. Jag vet att jag inte hade känt mig säker inför tentan och det skulle bara känts förjävligt att ha stresspluggat för att sedan få en riktigt underkänd tenta.
 
Valde därför att spendera tiden på något annat, att börja må bättre igen. Tog mig ur studiebubblan och hitta lite inre ro. Att vara hemma och ladda batterierna har verkligen hjälpt. Har dock saknat att ha mamma här, men det har gått med mycket kärlek från mormor och morfar. 
 
Jag är medveten om mina begränsningar men jag vet också om vad jag faktiskt klarar av. Jag avskyr att dendär mannen fick mig att tvivla på mig själv, då jag vet hur osäker jag var på universitetsstudier förra året. Men jag tänker inte ge mig. Ska sätta upp små delmål och sakta men säkert genomföra dem. Dessa tvivel som återigen skapats inom mig ska försvinna. För jag vet att jag kan.